Cat Scratch Disease in Connecticut – Epidemiologia, czynniki ryzyka i ocena nowego testu diagnostycznego ad 6

Zadrapanie lub ugryzienie może wprowadzić czynnik zakaźny, co sugerują anegdotyczne dane dotyczące historii naturalnej choroby kota. Powiązanie z drapaniem lub ugryzieniem przez kotka może odzwierciedlać szczególną cechę kociąt, która ułatwia rozprzestrzenianie się czynnika etiologicznego w większym stopniu niż cechy dorosłych kotów. Alternatywnie, kocięta mogą drapać i gryźć więcej, ponieważ są trzymane lub bawią się częściej niż starsze koty. Koty związane z chorobą kociego pazura nie wydają się chore, ale znacząca różnica w seropozytywności pomiędzy kotami pacjentów i kotami kontrolnymi sugeruje, że koty mogą zarazić się R. henselae. Sugestię tę potwierdza niedawna izolacja R. henselae z krwi chorego kota15. Naturalny rezerwuar tego organizmu jest inaczej nieznany. Jeśli koty często mają bakteriemię z powodu R. henselae lub innych gatunków rochalimaea, wówczas zanieczyszczenie ran gryzą śliną lub innymi płynami ustrojowymi kotów może doprowadzić do bezpośredniego przeniesienia organizmu na ludzi.
Nasze badanie podnosi możliwość roli pcheł w przenoszeniu choroby kociego pazura. Pchły są dobrze znanymi wektorami wielu chorób ludzi i zwierząt16 i mogą być zaangażowane w przekazywanie jako wektory biologiczne lub mechaniczne, lub oba. Pchły mogą jednak być markerami dla innych czynników ryzyka chorób, takich jak zła higiena ogólna, ekspozycja na inne stawonogi lub ekspozycja na zewnątrz.
Sezonowość choroby kociego pazura można wytłumaczyć po części wzorami hodowlanymi kotów i pcheł. Koty płci żeńskiej są poliestryczne, ale zwykle zachodzą w ciążę wiosną lub wczesną jesienią; ciąża trwa około dziewięciu tygodni, a okres odstawienia od sześciu do siedmiu tygodni. W związku z tym kohorta kociąt może stać się dostępna do przeniesienia choroby późnym latem lub w środku zimy. Hodowla pcheł również osiąga szczyt pod koniec lata, 17 zbiegając się ze wzrostem liczby przypadków chorób zadrapania kota. Ponieważ kocięta są częściej w domu zimą niż latem, kontakt fizyczny z nimi i prawdopodobnie przeniesienie czynnika etiologicznego jest zwiększony. Nie ma jednak podobnego maksimum częstości występowania późną zimą lub wczesną wiosną.
Nasze wyniki z testem serologicznym opartym na R. henselae, wraz z innymi raportowanymi wynikami, 10 dostarczają dalszych dowodów na to, że ten test może być przydatny w diagnozowaniu choroby kociego pazura. Okazało się, że ma wysoką czułość (84 procent) i swoistość (96 procent). Najwyraźniej wysoki odsetek bezobjawowych członków rodziny z dodatnimi mianami (18 procent) był podobny do odsetka bezobjawowych członków rodziny z pozytywnymi reakcjami na preparat do testowania skóry18. Chociaż te reakcje mogą przedstawiać wyniki fałszywie dodatnie, sześciu członków rodziny z pozytywnymi testami miało objawy zgodne z chorobą drapania kota. Jest możliwe, że inni członkowie rodziny bez klasycznych objawów choroby mieli nietypowe lub subkliniczne infekcje. Tak więc, wyniki pośredniego testu fluorescencyjnego przeciwciału sugerują, że spektrum choroby może być szersze niż wcześniej rozpoznane.
Nasze dane dotyczące seroprewalencji R. henselae wśród kotów wykazały istotną różnicę między kotami pacjentów i kotami kontrolnymi, ale ograniczona liczba kotów kontrolnych nie pozwoliła nam ocenić wpływu wieku i płci
[patrz też: gineintima test, eskulap puławy, provita bolesławiec ]