Cat Scratch Disease in Connecticut – Epidemiologia, czynniki ryzyka i ocena nowego testu diagnostycznego czesc 4

Koty pacjentów były znacznie młodsze od kotów kontrolnych (średni wiek, 33 vs. 59 miesięcy, P <0,002), co jest zgodne z wcześniej stwierdzonym związkiem między własnością kociaka a chorobą. Pacjenci byli również bardziej skłonni do posiadania męskiego kota. Nie było znaczącej różnicy między kotami pacjentów i kotami kontrolnymi w rasie, stanem szczepień w pierwszym roku życia, prawdopodobieństwem bycia zbadanym przez lekarza weterynarii w ciągu ostatnich dwóch lat, częstością występowania chorób lub zapotrzebowaniem na leki lub proporcje, które zostały wykastrowane, napadnięte lub wyklęte. Analiza dwuwymiarowa
Tabela 3. Tabela 3. Wskaźniki szans dla chorób zadrapania kota, zgodnie z posiadanym kociakiem (analiza dwuwymiarowa). Posiadanie kociaka, posiadanie kotka z pchłami oraz porysowany lub ugryziony przez kotka były zmiennymi najsilniej związanymi z chorobą drapania kota. Aby ocenić niezależne efekty tych trzech zmiennych, skonstruowaliśmy dwa dopasowane warunkowe modele regresji logistycznej. Każdy model dwuwymiarowy obejmował posiadanie kociaka oraz obecność kota domowego z pchłami lub zadrapaniami lub ugryzieniem kota, z odpowiednimi warunkami interakcji. Porażenie lub pogryzienie przez kota było istotnie związane z chorobą wśród osób w gospodarstwach domowych z kociętami; ryzyko to było prawie siedmiokrotnie wyższe niż ryzyko związane z chorobą wśród osób w gospodarstwach domowych bez kociąt (tab. 3). Obecność kota z pchłami w gospodarstwach domowych z kociętami wiązała się z sześciokrotnym wzrostem ryzyka choroby, ale ta różnica nie była statystycznie istotna. Ryzyko choroby było jednak prawie 10 razy większe niż ryzyko związane z obecnością kota z pchłami w gospodarstwach domowych bez kociąt. Inne czynniki związane z chorobą w analizie jednoczynnikowej (takie jak płeć kota lub spanie z kotem) nie były już istotne po dostosowaniu do zmiennej własności kociaka.
Testy labolatoryjne
Test pośredniego testu fluorescencyjnego na przeciwciało dla R. henselae był dodatni (miana . 1:64) dla 38 z 45 badanych próbek surowicy pacjenta i 4 z 112 próbek kontrolnych (84 procent względem 3,6 procent, P <0,001). Ten test serologiczny miał czułość 84 procent, swoistość 96 procent i dodatnią wartość predykcyjną 91 procent. Jeden z czterech pacjentów ze sparowanymi próbkami w fazie ostrej i w fazie rekonwalescencji miał czterokrotny wzrost miana; pozostali trzej pacjenci mieli miana 1: 512 lub wyższe w obu próbkach. Pięciu z siedmiu pacjentów z ujemnym mianem było dorosłych.
Rycina 1. Rycina 1. Miana przeciwciała względem antygenu R. henselae mierzone za pomocą Pośredniego testu fluorescencyjnego przeciwciała u pacjentów z chorobą zadrapania kota. Pięćdziesiąt dwie próbki surowicy uzyskano od 45 pacjentów w okresie 25 tygodni po wystąpieniu limfadenopatii. Linia ukośna przedstawia ważoną regresję mian przeciwciał w czasie, który upłynął od początku limfadenopatii.
Figura pokazuje miana przeciwciał w próbkach surowicy od wszystkich 45 pacjentów; próbki otrzymano w różnym czasie po wystąpieniu limfadenopatii. Miana przeciwciał przeciw R. henselae były najwyższe we wczesnych tygodniach po wystąpieniu limfadenopatii i wydawały się z czasem zmniejszać
[patrz też: gineintima test, przychodnia sikornik, provita bolesławiec ]