Chłoniak pochodzenia dawcy Występujący w Porta Hepatis z przeszczepionej wątroby czesc 4

W jednej serii częstość występowania takich zaburzeń u biorców przeszczepu wątroby wynosiła 2,2% 16. Trzy z 23 zaburzeń limfoproliferacyjnych w tej serii były ograniczone do allograftu lub regionu periportalnego, 3 obejmowało allograft i odległe miejsca, a 17 składało się z samej choroby rozproszonej. Zgłoszono dwa przypadki chłoniaka z tkanki dawcy u biorców alloprzeszczepów nerkowych, 9,10, ale nie znaleźliśmy wcześniejszych doniesień o zaburzeniach limfoproliferacyjnych związanych z dawcami, powstałych w wyniku przeszczepionej tkanki po transplantacji wątroby. Chłoniak z komórek B porta hepatis rozwinął się u naszego pacjenta 4,5 miesiąca po ortotopowym transplantacji wątroby. Stosując szybką technikę opartą na PCR do wykrywania polimorfizmów DNA, wykazaliśmy, że nowotwór pochodzi od dawcy. Zastosowanie tych technik umożliwiło nam analizę tkanek dawcy zatopionego w parafinie (alloprzeszczep) i gospodarza (szpiku kostnego), a wyniki te potwierdziły zaobserwowane różnice w tkance gospodarza i próbkach nowotworowych. Przypuszczalnie guz ten powstał z tkanki limfatycznej obecnej w alloprzeszczepie. Dawca nie miał dowodów na obecność chłoniaka, więc jest mało prawdopodobne, że chłoniak biorcy powstał z okultystycznego zajęcia allograftu przez wcześniej transformowane komórki limfoidalne, chociaż taki przypadek został zgłoszony17. Ponadto, chłoniak nie rozwinął się u dwóch biorców alloprzeszczepów nerkowych od tego samego dawcy.
Rola leczenia miejscowego i systemowego w leczeniu zaburzeń limfoproliferacyjnych po transplantacji jest kontrowersyjna, ponieważ zaprzestanie leczenia immunosupresyjnego lub zmniejszenie dawki może spowodować ustąpienie choroby u niektórych pacjentów18, 19. Niestety, wiele chłoniaków nie reaguje na zmniejszenie dawki, 16,20, 21, a potencjalne korzyści zmniejszonych dawek leków immunosupresyjnych muszą być zrównoważone z ryzykiem odrzucenia u pacjentów z przeszczepionymi na całe życie alloprzeszczepami. W jednym przypadku chłoniaka związanego z dawcą po przeszczepieniu nerki próba zmniejszenia dawki leków immunosupresyjnych nie wyeliminowała choroby9.
Wykazanie, że chłoniak może powstać z tkanki dawcy u biorcy przeszczepu wątroby, powinno zachęcać do analizy molekularnej podobnych przypadków, w których przeszczep allogeniczny był pierwotnym miejscem choroby limfoproliferacyjnej.
Author Affiliations
Od Wydziałów Radioterapii Onkologicznej (IJS), Chirurgii (JP, ABC), Radiologii (SS), Patologii (JF) i Medycyny (WNK), Massachusetts General Hospital; Szkoła Zdrowia Publicznego Uniwersytetu Harvarda (CL, DWY); i Massachusetts Eye and Ear Infirmary (DWY) – wszystko w Bostonie.
Prośba o przedruk do Dr. Spiro w Departamencie Onkologii Radiacyjnej, Massachusetts General Hospital, Fruit St., Boston, MA 02114.
[przypisy: szpital onkologiczny wieliszew, przychodnia sikornik, spłycenie lordozy lędźwiowej ]