ERCP w przypadku zapalenia trzustki na kamieniu zólciowym

Czynniki ryzyka dla kamieni w przewodzie żółciowym. Pacjentów można sklasyfikować jako osoby o niskim, pośrednim lub dużym ryzyku wystąpienia kamieni we wspólnym przewodzie żółciowym zgodnie z kombinacją czynników biologicznych i klinicznych. Odpowiednią terapię można odpowiednio określić. ERCP oznacza endoskopową cholangiopankreatografię wsteczną oraz cholangiopankreatografię rezonansu magnetycznego MRCP. Przystosowane z Frossard i Morel.3 Artykuł Fogela i Shermana (wydanie z 9 stycznia) o podejściu klinicznym u pacjentów z ostrym żółciowym zapaleniem trzustki może mylić czytelników, ponieważ wynik choroby może wiązać się ze znaczną śmiertelnością2, gdy jej przyczyna nie jest prawidłowo rozpoznana.3 Pacjent opisał w winiecie ma bardzo wysokie prawdopodobieństwo żółciowego zapalenia trzustki, nawet przy braku dylatacji lub kamienia we wspólnym przewodzie żółciowym. Przypuszcza się, że kamienie powodują ostre zapalenie trzustki, gdy poziom aminotransferazy alaninowej jest co najmniej trzykrotnie wyższy od górnej granicy prawidłowego zakresu (wartość predykcyjna wyniku pozytywnego wynosi 95%) .4 Jednakże, żadne badanie biochemiczne ani kliniczne nie może być użyte w izolacji jako test prognostyczny. dla kamieni przewodowych.5 Lekarze powinni rozważyć takie zmienne łącznie, decydując, czy pacjent wymaga dalszej oceny (Ryc. 1). Pacjenci z pośrednim ryzykiem wystąpienia kamienia we wspólnym przewodzie żółciowym powinni przejść nieinwazyjne metody obrazowania. Endoskopowa ultrasonografia i cholangiopankreatografia rezonansu magnetycznego (MRCP) całkowicie zastąpiły endoskopową cholangiopankreatografię wsteczną (ERCP) w celu oceny pacjentów, u których występuje kliniczne lub biologiczne podejrzenie kamieni we wspólnym przewodzie żółciowym. Z pewnością zgodzilibyśmy się, że ERCP pierwszego rzutu u pacjenta w winiety jest nie do przyjęcia.5 Jean Louis Frossard, MD Laurent Spahr, MD Szpital Uniwersytecki w Genewie, Genewa, Szwajcaria jean-louis. ch Nie zgłoszono żadnego potencjalnego konfliktu interesów związanego z tym pismem. 5 Referencje1. Fogel EL, Sherman S. ERCP w przypadku zapalenia trzustki w kamicy żółciowej. N Engl J Med 2014; 370: 150-157 [Erratum, N Engl J Med 2014; 370: 488.] Full Text Web of Science Medline 2. Frossard JL, Steer ML, pastor CM. Ostre zapalenie trzustki. Lancet 2008; 371: 143-152 Crossref Web of Science Medline 3. Frossard JL, Morel PM. Wykrywanie i zarządzanie kamieniami dróg żółciowych. Gastrointest Endosc 2010; 72: 808-816 Crossref Web of Science Medline 4. Tenner S, Dubner H, Steinberg W. Przewidywanie zapalenia trzustki z kamicy żółciowej z parametrami laboratoryjnymi: metaanaliza. Am J Gastroenterol 1994; 89: 1863-1866 Web of Science Medline 5. Karakan T, Cindoruk M, Alagozlu H, Ergun M, Dumlu S, Unal S. EUS versus endoskopowa cholangiografia wsteczna dla pacjentów z pośrednim prawdopodobieństwem wystąpienia kamieni żółciowych: prospektywne badanie z randomizacją. Gastrointest Endosc 2009; 69: 244-252 Crossref Web of Science Medline Wskazania do ERCP w podejrzanym żółciowym zapaleniu trzustki nie są tak jednoznacznie ustalone, jak sugeruje to artykuł Fogel i Sherman. Jedynym niekwestionowanym wskazaniem do ERCP jest współistniejące zapalenie dróg żółciowych. W przypadku braku zapalenia dróg żółciowych, z objawami kamieni żółciowych i przeszkodami lub bez nich, wskazania do ERCP nie są naukowo ustalone, ponieważ badania mają poważne wady. Po pierwsze, populacje pacjentów są niejednorodne, w tym niektóre z zapaleniem dróg żółciowych, a inne bez. Po drugie, pacjenci z zastojem żółciowym często nie są oceniani osobno, dlatego wyklucza się analizę podgrup. Po trzecie, ERCP często wykonuje się stosunkowo późno po przyjęciu do szpitala (tj. W ciągu 48 do 72 godzin). Po czwarte, sfinkterotomia jest wykonywana ty lko w około 50% przypadków.1 Po piąte, istnieje znaczna zmienność definicji punktów końcowych, obejmujących mniej istotne wyniki (tj. Wodobrzusze i wysięk opłucnowy). Na koniec łączna wielkość metaanaliz dla pacjentów z przewidywanym ciężkim żółciowym zapaleniem trzustki bez zapalenia dróg żółciowych jest zbyt mała, aby wykryć efekty ERCP z sfinkterotomią na końcach ciężkich powikłań i zgonów.1,2 Te ograniczenia dowodów są potwierdzone w najnowsze wytyczne. 3.4 Trwa losowe badanie z sfinkterotomią jako integralną częścią ERCP, która jest zasilana odpowiednimi klinicznymi punktami końcowymi w przewidywanym ciężkim żółciowym zapaleniu trzustki (Current Controlled Trials number, ISRCTN97372133). Nicolien J. Schepers, MD Centrum Medyczne Uniwersytetu Erasmus, Rotterdam, Holandia n. nl Hjalmar C. van Santvoort, MD, Ph.D. University Medical Center Utrecht, Utrecht, Holandia Marco J. Bruno, Ph.D. Centrum Medyczne Uniwersytetu Erasmus w Rotterdamie, Holandia dla Holenderskiej Grupy Badawczej Pancreati [patrz też: gastrolog rzeszów, badania psychologiczne, leczenie ]

[hasła pokrewne: albusdent, halluxmed, renovastin szampon cena ]