Nerwoból poopryszczkowy AD 2

Pacjenci z neuralgią poopryszczkową mają obniżoną jakość życia, funkcjonowanie fizyczne i dobrostan psychiczny.13,14 Strategie i dowody
Ocena pacjenta z neuralgią poopryszczkową
Chociaż historia półpaśca często nie może być potwierdzona z absolutną pewnością, zaburzenie ma charakterystyczny obraz kliniczny, a zatem neuralgia popółpaścowa rzadko stanowi wyzwanie diagnostyczne. Ocena kliniczna pacjenta z neuralgią popółpaścową powinna być zgodna z ogólnymi zasadami oceny pacjentów z obwodowym bólem neuropatycznym.15 Należy ocenić cechy bólu i związane z nim zaburzenia percepcji (np. Drętwienie, świąd i parestezje) 16-18 Ból związany z neuralgia poopryszczkowa występuje w trzech szerokich kategoriach: ból spontaniczny, który jest w toku (np. ciągły ból pieczenia), napadowe strzelanie lub bóle podobne do wstrząsów elektrycznych i wywołane doznania będące patologicznymi amplifikacjami odpowiedzi na lekki dotyk i inne nieszkodliwe bodźce (mechaniczna allodynia) lub do bodźców szkodliwych (mechaniczna przeczulica bólowa). Przydatne są dzienniczki, w których pacjenci rejestrują typ i natężenie bólu, skutki bólu na czynności dnia codziennego i ich fluktuacje w czasie. Inwentaryzacja bólu firmy Dower jest sprawdzonym i wygodnym narzędziem do tego celu19 (patrz Dodatek dodatkowy, dostępny wraz z pełnym tekstem tego artykułu). Inne zatwierdzone kwestionariusze są dostępne do oceny wpływu neuralgii popółpaścowej na jakość życia i snu, ale nie są powszechnie stosowane w niespecjalistycznej praktyce klinicznej.15 Badanie fizykalne powinno obejmować porównanie funkcji czuciowej w dotkniętym dermatomem z porównaniem po stronie przeciwnej. 15 Utrata funkcji czuciowych w odpowiedzi na bodźce mechaniczne i termiczne jest częsta u pacjentów z neuralgią popółpstkową, podobnie jak patologiczna amplifikacja sensoryczna (np. Allodynia i przeczulica bólowa). W większości przypadków nie jest potrzebna dodatkowa ocena poza historią (przy jednoczesnym występowaniu współistniejących chorób i leków) i badaniu fizykalnym.
Postępowanie w przypadku nerwobóru poserotowego
Tabela 1. Tabela 1. Terapie farmakologiczne w leczeniu nerwobóru poserotowego. Obecnie nie ma terapii modyfikującej przebieg choroby w przypadku neuralgii poopryszczkowej8; w związku z tym leczenie opiera się na kontroli objawów. Ponieważ ból może utrzymywać się przez lata lub przez całe życie, leki są często wymagane przez dłuższy czas. Ważne jest, aby monitorować wpływ interwencji na natężenie bólu (metodami opisanymi powyżej) oraz modyfikować lub przerwać leczenie, które nie powoduje odczuwalnego złagodzenia bólu lub które ma niepożądane skutki przekraczające korzyści. Randomizowane, kontrolowane placebo badania wspierają skuteczność wielu leków podawanych miejscowo i doustnie. Tabela zawiera informacje na temat dawkowania, skuteczności i niekorzystnych skutków działania tych środków.
Leczenie miejscowe
Sama miejscowa terapia jest rozsądna do rozważenia jako leczenie pierwszego rzutu w łagodnym bólu. Czasami stosuje się go w połączeniu z lekami ogólnoustrojowymi, gdy ból jest umiarkowany lub ciężki, chociaż brakuje danych z randomizowanych badań porównujących terapię miejscową i ogólnoustrojową z samą terapią. Plastry zawierające 5% lidokainy są zatwierdzone do leczenia neuralgii pośmiertnej w Europie i Stanach Zjednoczonych. Jednak dowody na poparcie ich skuteczności są ograniczone. Metaanaliza małych badań kontrolowanych placebo sugerowała, że liczba potrzebna do leczenia jednej osoby w celu uzyskania co najmniej 50% ulgi w bólu wynosi 2,20. Jednak kolejne podwójnie zaślepione badanie kontrolowane placebo, w którym pierwotnym punktem końcowym był czas poświęcony na przerwanie leczenia ze względu na niewystarczającą ulgę w bólu, nie wykazał znaczącej różnicy między lidokainą a placebo, chociaż analiza per-protokolarna sugerowała jakąś potencjalną korzyść lidokainy26.
Pomocny może być krem kapsaicynowy 0,075%. Jednak jego stosowanie jest ograniczone, ponieważ musi być nakładany cztery razy dziennie i powoduje krótkotrwałe pieczenie lub kłucie i rumień po zastosowaniu. Metaanaliza czterech randomizowanych, kontrolowanych badań (obejmujących łącznie 1272 uczestników) wykazała, że plastra kapsaicyny o wysokim stężeniu (8%) po zastosowaniu przez 30 do 90 minut (po zastosowaniu miejscowego znieczulenia) zapewnia znacznie większy ból ulga niż plaster o małej koncentracji kapsaicyny przez okres do 12 tygodni (liczba potrzebna do leczenia jednej osoby na korzyść została oszacowana na 7,0 do 8,8). 22 To leczenie jest odpowiednie dla specjalistycznych klinik ze względu na złożoną logistykę podawania.
Leczenie systemowe
[przypisy: Gabinet Stomatologiczny, stomatologia implanty, lekarz dermatolog Warszawa ]
[przypisy: przychodnia drzymały pruszków, gastropatia rumieniowa, provita bolesławiec ]