Nowe wytyczne dotyczace leczenia cholesterolu

Keaney i in. (Wydanie 16 stycznia) w skrócie podsumowuje część wytycznych Amerykańskiego Kolegium Kardiologii-Amerykańskiego Towarzystwa Kardiologicznego (ACC-AHA) z 2013 r. Dotyczących leczenia wysokiego poziomu cholesterolu we krwi2. Niestety, autorzy pominęli trzy kluczowe zalecenia, które sprawiają, że te wytyczne są naprawdę pragmatyczne. Po pierwsze, ocena dziesięcioletniego ryzyka miażdżycowej choroby sercowo-naczyniowej jest jedynie punktem wyjścia. Klinicysta i pacjent muszą przedyskutować potencjalne korzyści w zakresie zmniejszenia tego ryzyka, działań niepożądanych i preferencji pacjenta przed rozpoczęciem stosowania statyny w prewencji pierwotnej. Po drugie, leczenie statynami o umiarkowanej intensywności może być rozpoczęte, gdy 10-letnie ryzyko miażdżycowej choroby sercowo-naczyniowej wynosi 5,0 do mniej niż 7,5%. Po trzecie, gdy decyzja oparta na ryzyku jest niepewna, można rozważyć dodatkowe czynniki, które mogą zwięks zać ryzyko miażdżycowej choroby sercowo-naczyniowej. Jeśli te trzy kluczowe zalecenia zostaną zignorowane, zalecenia Keaney et al. różnią się od wytycznych. Celem panelu wytycznych, w którym jednym z nas był przewodniczący i dwoje z nas było wiceprzewodniczącymi, było zalecenie leczenia statynami pacjentom, którzy z największym prawdopodobieństwem skorzystają, oraz identyfikacja osób, które z mniejszym prawdopodobieństwem skorzystają. Podkreślamy, że wytyczne mogą wpływać na ocenę kliniczną, ale jej nie zastępować, szczególnie w prewencji pierwotnej. Neil J. Stone, MD Northwestern University, Chicago, IL Jennifer G. Robinson, MD, MPH University of Iowa, Iowa City, IA Alice Lichtenstein, dr hab. Tufts University, Boston, MA Dr Robinson zgłasza otrzymywanie wsparcia w formie dotacji za pośrednictwem swojej instytucji z Amarin, Amgen, AstraZeneca, Daiichi Sankyo, Esperion, Merck, Genentech / Hoffmann-La Roche, Pfizer, Regeneron i Sanofi-Aventi s oraz pobiera opłaty konsultacyjne od Amgen, Pfizer, Regeneron, i Sanofi-Aventis. Nie zgłoszono żadnego innego potencjalnego konfliktu interesów związanego z tym pismem. 2 Referencje1. Keaney JF Jr, Curfman GD, Jarcho JA. Pragmatyczny pogląd na nowe wytyczne dotyczące leczenia cholesterolu. N Engl J Med 2014; 370: 275-278 Full Text Web of Science Medline 2. Stone N, Robinson J, Lichtenstein A, i in. Wskazówki ACC / AHA z roku 2013 na temat leczenia cholesterolu we krwi w celu zmniejszenia ryzyka miażdżycowego ryzyka sercowo-naczyniowego u dorosłych: raport zespołu zadaniowego American College of Cardiology / American Heart Association na temat wytycznych postępowania. Circulation 2013 12 listopada (Epub przed drukiem). Odpowiedź Autorzy odpowiadają: Stone et al. prawidłowo wskazać, że nie przedstawiliśmy wyczerpującej dyskusji na temat szczegółów w aktualnych wytycznych leczenia cholesterolem ACC-AHA dotyczących rozpoczęcia leczenia statyną u osób be z klinicznej miażdżycowej choroby sercowo-naczyniowej. Zgadzamy się, że lekarze powinni omówić z pacjentami ryzyko i korzyści terapii statynami w prewencji pierwotnej miażdżycowej choroby sercowo-naczyniowej i wziąć pod uwagę preferencje pacjenta. W rzeczywistości można by twierdzić, że dyskusja o stosunku korzyści do ryzyka pomiędzy klinicystami i pacjentami musi mieć miejsce przed rozpoczęciem każdego leku, w przypadku jakiegokolwiek problemu medycznego. Zgadzamy się także, że gdy ryzyko miażdżycowej choroby sercowo-naczyniowej jest niepewne, klinicyści powinni rozważyć inne narzędzia, takie jak biomarkery lub badania obrazowe, aby określić ryzyko. Na koniec żałujemy, że nie uwzględniamy w naszym podsumowaniu opcji leczenia statynami o umiarkowanej intensywności u pacjentów z 10-letnim ryzykiem miażdżycowej choroby sercowo-naczyniowej od 5,0 do 7,5%. Narzędzia oceny ryzyka, takie jak kalkulator ryzyka ACC-AHA, nie są dokładne w odniesieni u do poszczególnych pacjentów. Dlatego uzasadnione jest rozważenie leczenia o umiarkowanej intensywności, gdy ocena 10-letniego ryzyka choroby sercowo-naczyniowej u pacjenta zbliża się do 7,5%, zgodnie z zaleceniami zawartymi w wytycznych. John F. Keaney, Jr., MD University of Massachusetts Medical School, Worcester, MA Gregory D. Curfman, MD John A. Jarcho, MD Od czasu publikacji artykułu autorzy nie zgłaszają żadnego potencjalnego konfliktu interesów. (3) [patrz też: leczenie żylaków, podologia, pomoc psychologiczna ]

[patrz też: emilia raszyńska, rozex emulsja, spłycenie lordozy lędźwiowej ]