Perforacja palatowa indukowana kokainą

Zdrowy, 25-letni mężczyzna zgłosił się do kliniki chirurgicznej z dziurą w daszku, która pozwalała na niedomykalność pokarmu podczas posiłku. Otwór był obecny przez rok i poprosił o korektę chirurgiczną. Pacjentka zgłosiła pięcioletnią historię stosowania kokainy donosowej, z której ostatnio się wstrzymał. Badanie fizykalne wykazało dużą perforację przegrody nosowej i podniebienia w linii środkowej. Miejscowe powikłania nadużywania kokainy donosowej obejmują przewlekłe zapalenie błony śluzowej nosa, zapalenie zatok, epistaksję, kostnienie lub martwicę przegrody nosowej, a w rzadkich przypadkach perforację podniebienną. Stosowanie kokainy, silnego środka zwężającego naczynia krwionośne, może prowadzić do niedokrwienia, martwicy i owrzodzenia, jak widać w tym przypadku. Innymi przyczynami perforacji podniebiennej są: zakażenie (kiła, gruźlica lub zakażenie grzybicze), ziarniniakowatość Wegenera, sarkoidoza, nowotwory (ślinianka lub komórka płaskokomórkowa) i ziarniniak śmiertelny linii pośrodkowej, rodzaj chłoniaka z limfocytów T. Po konsultacji pacjent nie wrócił do obserwacji. Zdrowy, 25-letni mężczyzna zgłosił się do kliniki chirurgicznej z dziurą w daszku, która pozwalała na niedomykalność pokarmu podczas posiłku. Otwór był obecny przez rok i poprosił o korektę chirurgiczną. Pacjentka zgłosiła pięcioletnią historię stosowania kokainy donosowej, z której ostatnio się wstrzymał. Badanie fizykalne wykazało dużą perforację przegrody nosowej i podniebienia w linii środkowej. Miejscowe powikłania nadużywania kokainy donosowej obejmują przewlekłe zapalenie błony śluzowej nosa, zapalenie zatok, epistaksję, kostnienie lub martwicę przegrody nosowej, a w rzadkich przypadkach perforację podniebienną. Stosowanie kokainy, silnego środka zwężającego naczynia krwionośne, może prowadzić do niedokrwienia, martwicy i owrzodzenia, jak widać w tym przypadku. Innymi przyczynami perforacji podniebiennej są: zakażenie (kiła, gruźlica lub zakażenie grzybicze), ziarniniakowatość Wegenera, sarkoidoza, nowotwory (ślinianka lub komórka płaskokomórkowa) i ziarniniak śmiertelny linii pośrodkowej, rodzaj chłoniaka z limfocytów T. Po konsultacji pacjent nie wrócił do obserwacji.

Michael A. Lypka, MD, DMD
Mark M. Urata, MD, DDS
Centrum medyczne Uniwersytetu Południowej Kalifornii, Los Angeles, Kalifornia 90033

Powołując się na artykuły (7)