Przypadek 10-2012: Chlopiec z bólem w nadbrzuszu i sródpiersia

W teczce przypadku (wydanie z 29 marca) o 16-letnim chłopcu z ostrym bólem w nadbrzuszu, Kelleher i in. koncentruje się na śródpiersia torbielowatej masy widzianej na tomografie komputerowym. Ponieważ masa przylegała do przełyku, wykonano endoskopową ultrasonografię i aspirację cienkoigłową za pomocą igły o dużej średnicy (19-gauge). Chociaż endoskopowe kierowane ultrasonograficznie cienkoigłowe aspiracje śródpiersia i zmian w węzłach chłonnych są szeroko stosowane i mają duży wpływ na wyniki kliniczne, 2 uważamy, że nie jest wskazane w przypadku torbielowatych zmian śródpiersia, ponieważ może wystąpić ciężka infekcja i zapalenie śródpiersia, nawet po podaniu profilaktycznych antybiotyków. Niedawno wytyczne Europejskiego Towarzystwa Endoskopii Gastroenterologicznej zniechęciły do stosowania endoskopowych aspiracji cienkoigłowych pod kontrolą ultrasonograficzną w torbieli śródpiersia (poziom dowodów, 3, stopień zalecenia, D) .5 Robimy nie sądzę, że endoskopowe aspiracje cienkoigłowe z ultrasonografią były uzasadnione u tego 16-letniego chłopca, ponieważ wyniki badań cytologicznych nie miałyby prawdopodobnie wpływu na leczenie, które miało być, z konieczności, chirurgiczne.
Pietro Fusaroli, MD
Giancarlo Caletti, MD
Uniwersytet w Bolonii, Bolonia, Włochy
pietro. to
Nie zgłoszono żadnego potencjalnego konfliktu interesów związanego z tym pismem.
5 Referencje1. Case Records of Massachusetts General Hospital (Case 10-2012). N Engl J Med 2012; 366: 1241-1249
Full Text Web of Science Medline
2. Eloubeidi MA, Desmond R, Desai S, Mehra M, Bryant A, Cerfolio RJ. Wpływ insuliny przezprzełykowej przełyku na leczenie i przeżycie u pacjentów z niedrobnokomórkowym rakiem płuc. Gastrointest Endosc 2008; 67: 193-198
Crossref Web of Science Medline
3. Annema JT, Veselic M, Versteegh MI, i in. Zapalenie śródpiersia wywołan e przez EUS-FNA z torbielą oskrzelową. Endoscopy 2003; 35: 791-793
Crossref Web of Science Medline
4. Mahady SE, Moss A, Kwan V. EUS-kierowany drenaż kolekcji śródpiersia komplikującej FNA torbieli oskrzelowej. Gastrointest Endosc 2011; 73: 1306-1308
Crossref Web of Science Medline
5. Dumonceau JM, Polkowski M, Larghi A, i in. Wskazania, wyniki i wpływ kliniczny ultrasonografii endoskopowej (EUS) w gastroenterologii: European Society of Gastrointestinal Endoscopy (ESGE) Clinical Guideline. Endoscopy 2011; 43: 897-912
Odpowiedź
Dyskutanci odpowiadają: Fusaroli i Caletti twierdzą, że endoskopowe kierowane ultrasonograficznie cienkoigłowe aspiracje zmian torbielowatych śródpiersia nie są wskazane ze względu na ryzyko zakażenia i ponieważ podstawowym leczeniem jest chirurgiczna resekcja. W przypadku, który opisaliśmy, głównym celem aspiracji cienkoigłowej pod kontrolą ultrasonografii była ocena, czy uszkodzenie torbielowate zostało zainfekowane, ponieważ infekcja doprowadziłaby do przedłużonego leczenia antybiotykami przed ostateczną resekcją chirurgiczną. Uważamy, że endoskopowe ultrasonograficzne aspiracje cienkoigłowe odgrywają istotną rolę w ocenie zmian torbielowatych śródpiersia1,2, gdy obrazowanie nie może w pełni scharakteryzować zmiany (tj. Torbielowate vs. ciało stałe, zakażone vs. nieinfekowane). Badania endoskopowej cienkoigłowej aspiracji ultrasonograficznej z powodu zmian torbielowatych lub stałych wzdłuż górnej części przewodu żołądkowo-jelitowego lub śródpiersia wskazują na niskie rozpowszechnienie bakteriemii związanych z zabiegiem.1-4 Należy ostrożnie podnosić aspiracje podejrzanych torbieli śródpiersia. Amerykańskie Towarzystwo Endoskopii Żołądkowo-jelitowej zaleca stosowanie profilaktyki antybiotykowej periproceduralnie i postproceduralnie (przez 3 do 5 dni) u wszystkich pacjentów poddawanych en doskopowej ultrasonograficznej aspiracji cienkoigłowej torbieli śródpiersia (stopień zalecenia, 1C, rekomendacja pośredniej siły). 5 W dużej serii w Ameryce Północnej (która obejmowała 22 pacjentów z torbielami śródpiersia, u których wykonano endoskopową ultrasonograficzną aspirację cienkoigłową), która wymagała profilaktyki antybiotykowej, nie było przypadków powikłań infekcyjnych związanych z aspiracją cienkoigłową.
David G. Forcione, MD
Cassandra M. Kelleher, MD
Massachusetts General Hospital, Boston, MA
Od czasu publikacji artykułu autorzy nie zgłaszają żadnego potencjalnego konfliktu interesów.
5 Referencje1. Wildi SM, Hoda RS, Fickling W, i in. Rozpoznanie łagodnych torbieli śródpiersia: rola i ryzyko EUS i FNA. Gastrointest Endosc 2003; 58: 362-368
Web of Science Medline
2. Fazel A, Moezardalan K, Varadarajulu S, Draganov P, Eloubeidi MA. Użyteczność i bezpieczeństwo FNA sterowanego prz ez EUS w ocenie torbieli duplikacyjnych. Gastrointest Endosc 2005; 62: 575-580
Crossref Web of Science Medline