Wycofanie Digoksyny od pacjentów z przewlekłą niewydolnością serca leczonych inhibitorami konwertazy angiotensyny czesc 4

Pozostałe 178 pacjentów (136 mężczyzn i 42 kobiety) weszło w fazę podwójnie ślepej próby. Przyczyną niewydolności serca była choroba wieńcowa u 107 pacjentów, kardiomiopatia idiopatyczna u 67, a operacyjnie poprawiona choroba zastawkowa u 4; 130 pacjentów miało objawy klasy II, a 48 pacjentów miało objawy klasy III. Średnia frakcja wyrzutowa lewej komory wynosiła 27 procent. Średnia dobowa dawka digoksyny wynosiła 0,38 mg (zakres od 0,125 do 0,50), co powodowało średnie stężenie digoksyny w surowicy 1,2 ng na mililitr (zakres od 0,5 do 2,2); średnie dzienne dawki kaptoprilu i enalaprylu wynosiły odpowiednio 74 mg i 15 mg. Tabela 1. Tabela 1. Charakterystyka przed leczeniem Pacjentów w badaniu. Spośród 178 pacjentów 85 losowo przydzielono do kontynuacji otrzymywania digoksyny (grupy digoksyny), a 93 przydzielono do grupy otrzymującej placebo zamiast digoksyny (grupa placebo). Obie grupy były podobne pod względem wszystkich cech przed leczeniem, w tym wieku, płci, przyczyny i ciężkości niewydolności serca, tolerancji wysiłku, funkcji i wymiarów serca, objawów czynności życiowych oraz stosowania digoksyny, diuretyków i inhibitorów konwertujących enzymy (tabela 1).
Wpływ na pierwotne punkty końcowe
Rycina 1. Rycina 1. Analiza Kaplana-Meiera skumulowanego prawdopodobieństwa pogorszenia się niewydolności serca u pacjentów kontynuujących przyjmowanie digoksyny i osób włączonych do placebo. Pacjenci z grupy placebo mieli wyższe ryzyko pogorszenia niewydolności serca w trakcie 12-tygodniowego badania (ryzyko względne, 5,9; przedział ufności 95%, 2,1 do 17,2, P <0,001).
Podczas 12-tygodniowego podwójnie zaślepionego okresu badania kliniczna ostrość niewydolności serca pogorszyła się na tyle, że wymagała interwencji terapeutycznej u 23 pacjentów otrzymujących placebo, ale tylko u 4 pacjentów, którzy nadal otrzymywali digoksynę (p <0,001). Względne ryzyko pogorszenia niewydolności serca w grupie placebo w porównaniu z grupą digoksyny wyniosło 5,9 (95% przedział ufności, 2,1 - 17,2). Spośród 27 pacjentów z pogorszeniem niewydolności serca 14 wymagało opieki w oddziale ratunkowym lub hospitalizacji (12 w grupie placebo w porównaniu z 2 w grupie digoksyny; P = 0,02). Rysunek pokazuje prawdopodobieństwo pogorszenia stanu klinicznego, wykreślone w funkcji czasu. Generalnie, pacjenci kontynuujący przyjmowanie digoksyny pozostawali stabilni podczas okresu badania, podczas gdy istnieje wysokie ryzyko pogorszenia niewydolności serca u pacjentów otrzymujących placebo (P <0,001). Różnica w ryzyku między obiema grupami stopniowo wzrastała.
Rysunek 2. Rycina 2. Średnie zmiany w maksymalnym czasie trwania ćwiczeń po 2, 6 i 12 tygodniach u pacjentów kontynuujących przyjmowanie digoksyny i osób włączonych do placebo. Zmiany zostały ocenione na bieżni ze zmodyfikowanym protokołem Naughton. Pod koniec badania wydolność wysiłkowa uległa znacznemu pogorszeniu u pacjentów z grupy placebo (p = 0,033).
Rysunek 3. Rycina 3. Średnie zmiany subaksymalnej wytrzymałości wysiłkowej po 4, 8 i 10 tygodniach u pacjentów kontynuujących przyjmowanie digoksyny i osób włączonych do placebo. Zmiany oceniano, gdy odległość szła w ciągu sześciu minut. Stwierdzono, że wytrzymałość na wysiłek pogorszyła się w grupie placebo w czasie każdej oceny.
Maksymalna tolerancja wysiłkowa na bieżnię pozostała stabilna u pacjentów kontynuujących przyjmowanie digoksyny, ale tolerancja wysiłkowa uległa pogorszeniu u osób zamienionych na placebo
[podobne: luxmed chmielna, przychodnia drzymały pruszków, polmed grzybowska ]