Zapalenie narządów miednicy mniejszej

Wraz z obecną epidemią chorób przenoszonych drogą płciową i ogólnoświatowymi problemami zakażenia narządów płciowych u kobiet, jest to aktualny i ważny podręcznik. Jak wskazał dr Ledger w przedmowie: To jest pierwszy tekst poświęcony wyłącznie problemowi zapalenia narządów miednicy mniej więcej od siedemdziesięciu lat. Znaczenie tego tematu i konsekwencje tej choroby dla kobiet ostrzegają nas przed potrzeba zorganizowanych pism na ten temat. Książka ma znacznie większy zakres i szczegółowość niż poprzednie podręczniki i oddzielne rozdziały na ten temat w innych książkach. Mocne strony tego podręcznika to jasny i zwięzły sposób, w którym napisano kilka rozdziałów oraz informacje zawarte w rozdziałach dotyczących skutków chorób zapalnych miednicy.
Książka zaczyna się powoli. Dwa pierwsze rozdziały mogłyby zostać rozszerzone i mogłyby położyć większy nacisk na definicję i epidemiologię chorób zapalnych miednicy. W drugim rozdziale podsumowano wiele aktualnych informacji z Anglii i Stanów Zjednoczonych, ale nie przedstawiono ogólnego obrazu znaczenia tego problemu. Ta niewielka słabość jest z pewnością rekompensowana przez kolejne rozdziały dotyczące patogenezy, diagnozy i następstw chorób zapalnych miednicy mniejszej u kobiet.
Rozdziały Patton i Rice i Westrom dotyczące mikrobiologii i patogenezy zapalenia narządów miednicy są znakomite. Przynoszą czytelnikowi aktualne informacje na temat nowych odkryć dotyczących przyczyn i następstw infekcji przy użyciu określonych czynników mikrobiologicznych. Rozdziały dotyczące diagnozy i diagnostyki różnicowej powinny być czytane przez wszystkich studentów, mieszkańców i pracowników służby zdrowia.
Istnieje jasna i zwięzła prezentacja wyników klinicznych, które ostrzegają lekarza o rozpoznaniu choroby zapalnej miednicy. Szczegółowe omówienie testów laboratoryjnych i technik obrazowania jest aktualne i istotne klinicznie. Istnieje również sekcja poświęcona inwazyjnym technikom diagnostycznym.
Sekcja dotycząca leczenia jest słabym punktem. Spodziewałem się, że obejmie ono nie tylko antybiotykoterapię, ale także inne rodzaje zarządzania. Dyskusje na temat interwencyjnych technik radiologicznych i technik chirurgicznych, w tym laparoskopii i laparotomii, wymagają więcej przestrzeni. Te aspekty terapii przedstawiono w bardzo ograniczonym zakresie; Uważam, że nie dają klinicystom odpowiedniego tła, jak inne sekcje. Jedną z mocnych stron książki jest to, że umożliwia ona czytelnikom znalezienie informacji na temat konsekwencji choroby zapalnej miednicy w jednym miejscu.
Polecam tę książkę wszystkim pracownikom służby zdrowia, którzy badają i leczą kobiety. Oferuje zwięzłe, czytelne i ważne informacje na temat diagnozowania i leczenia chorób zapalnych miednicy. Podkreśla wpływ tej choroby na kobiety w wieku rozrodczym i ostrzega klinicystów, aby byli agresywni w diagnozowaniu i leczeniu tej choroby.
David A. Baker, MD
State University of New York Health Science Center, Stony Brook, NY 11794

[hasła pokrewne: laparoskopia woreczka żółciowego, gastropatia rumieniowa, halluxmed ]